Skip to main content
Solved

Opmaak van de xml file voor peppol factuur

• April 16, 2026
  • 3 replies
  • 42 views

Gaat Mews nog verder aan de lay-out van de xml / peppol facturen?

Wij krijgen veel klachten van klanten in verband met de opmaak van deze factuur.  Er staat nergens een naam van een gast vermeld, de transactielijnen staan door elkaar gemengd.  

We zijn bijna verplicht om de Mews factuur ook apart via email te sturen om duidelijkheid te geven aan de klant.

Ik begrijp niet zo goed waarom de opmaak van dat bestand zo anders is als de data die op de Mews factuur staat.

Best answer by josue.orellana

Hallo ​@Katia T

Ik ben Josue, een van de Community Ambassadors, en ik help je graag om je vraag over de XML/Peppol-facturen te verduidelijken. 

Bedankt dat je dit hebt aangekaart; je bent niet de enige die dit verschil ziet.
Wanneer je via Peppol fiscaliseert, stuurt Mews een standaard XML (UBL) e-factuur. Je boekhoudsoftware zet die XML vervolgens om in een pdf of schermweergave. Die opmaak (waar de naam staat, hoe regels gegroepeerd zijn, enzovoort) wordt bepaald door de boekhoudsoftware en niet door Mews. Daarom komt deze niet overeen met de Mews pdf-factuur.

In de huidige inrichting bevat de XML de belangrijkste factuurgegevens (nummer, gegevens van koper/verkoper, regels, belasting, totalen), maar niet alle gastgegevens die je op de Mews pdf ziet, omdat die geen verplichte velden zijn in de Peppol-standaard. Voor afstemming is het factuurnummer de veiligste referentie, omdat dit in beide aanwezig is.

Als je wilt dat je klanten ook de vertrouwde Mews-opmaak zien, kun je in de Peppol-integratie-instellingen aangeven dat de Mews pdf wordt meegestuurd met de Peppol e-factuur (waar dit beschikbaar is). Zo ontvangen ze zowel de XML (voor compliance) als de gewone pdf (voor leesbaarheid). Voor problemen met hoe de XML aan hun kant in een pdf wordt omgezet, raden we aan om contact op te nemen met de leverancier van de boekhoudsoftware.

Als je nog verdere vragen hebt, laat het me gerust weten! 😎

~ Met vriendelijke groet,

3 Replies

josue.orellana
Community Ambassador
Forum|alt.badge.img+1
  • Community Ambassador
  • Answer
  • April 24, 2026

Hallo ​@Katia T

Ik ben Josue, een van de Community Ambassadors, en ik help je graag om je vraag over de XML/Peppol-facturen te verduidelijken. 

Bedankt dat je dit hebt aangekaart; je bent niet de enige die dit verschil ziet.
Wanneer je via Peppol fiscaliseert, stuurt Mews een standaard XML (UBL) e-factuur. Je boekhoudsoftware zet die XML vervolgens om in een pdf of schermweergave. Die opmaak (waar de naam staat, hoe regels gegroepeerd zijn, enzovoort) wordt bepaald door de boekhoudsoftware en niet door Mews. Daarom komt deze niet overeen met de Mews pdf-factuur.

In de huidige inrichting bevat de XML de belangrijkste factuurgegevens (nummer, gegevens van koper/verkoper, regels, belasting, totalen), maar niet alle gastgegevens die je op de Mews pdf ziet, omdat die geen verplichte velden zijn in de Peppol-standaard. Voor afstemming is het factuurnummer de veiligste referentie, omdat dit in beide aanwezig is.

Als je wilt dat je klanten ook de vertrouwde Mews-opmaak zien, kun je in de Peppol-integratie-instellingen aangeven dat de Mews pdf wordt meegestuurd met de Peppol e-factuur (waar dit beschikbaar is). Zo ontvangen ze zowel de XML (voor compliance) als de gewone pdf (voor leesbaarheid). Voor problemen met hoe de XML aan hun kant in een pdf wordt omgezet, raden we aan om contact op te nemen met de leverancier van de boekhoudsoftware.

Als je nog verdere vragen hebt, laat het me gerust weten! 😎

~ Met vriendelijke groet,

• Author
  • Navigator
  • April 28, 2026

Bedankt Josue,

Dat laatste is dan een recente aanpassing, want dat wist ik nog niet.  Ik heb het aangevinkt bij onze hotels.

Katia

• Navigator
  • May 6, 2026

Waw! Ik wist dit ook niet.  Ook aangevinkt nu bij onze instellingen.  
Kunnen alle Belgische hotels hiervan worden verwittigd?  Zou jammer zijn om dit niet te weten.

Met vriendelijke groeten,

Caroline, Ariane Hotel, Ieper